Kuka huolehtii asiakkaasta?

Hallitus hyväksyi eilen tiistaina esityksensä sote-palveluiden valinnanvapauslaista. Seuraavaksi se etenee eduskunnan käsittelyyn, joka voi kestää heinäkuulle asti.

Valinnanvapauslain ajatuksena on, että asiakas voi jatkossa valita, keneltä hankkii valtaosan käyttämistään sosiaali- ja terveyspalveluista. Palveluntarjoaja voi olla maakunnallinen liikelaitos tai yksityinen sote- yhtiö. Vaativista palveluista, esimerkiksi erikoissairaanhoidosta, vastaan maakunnan sote-liikelaitos.

Valinnanvapaus antaa asiakkaille mahdolllisuuden äänestää jaloillaan eli valita palveluntarjoajien joukosta itselleen parhaiten sopivan. Valintaa voi muuttaa vaikka vuosittain.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta on kuitenkin kritisoitu siitä, ettei aito valinnanvapaus välttämättä toteudu kaikkialla. Joku alue tai toiminto kun ei välttämättä ole yksityisen palveluntarjoajan näkökulmasta houkutteleva. Silloin asiakkaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää käytännössä maakunnallinen liikelaitos.

Valinnanvapaus tuo asiakkaalle myös paljon vastuuta. Hänen pitäisi kyetä itse arvioimaan, missä hän saa itselleen parhaiten sopivan hoidon ja palvelun. Myös siinä riittää miettimistä, miten ja kuka pitää silmällä asiakkaan palvelutarpeita kokonaisuutena ja huolehtii siitä, että hän osaa hakea ja saa kaikki tarvitsemansa palvelut.

Tietojen siirtyminen organisaatiosta toiseen tulee olemaan varmasti yksi uudistuksen pullonkauloista. Pelkästään Etelä-Pohjanmaan alueella tietoliikenneratkaisujen on arvioitu vaativan ensi vuodelle viiden miljoonan euron investoinnit.

Ella Nurmi