Erityisen murheellinen on Reipakan sillan kohta

Kun on kysymys valtion tierahoista, niin apajilla on monenmoista onkijaa ja toivetta. Alajärven keskustasta Koskenvarren kylään johtavaa kevyen liikenteen väylää on ehditty kaivata pitkään, toivottu lupausten täyttymistä, mutta petytty monet kerrat.

Vaiheita on riittänyt ja nyt viimeisenä pettymyksenä on se, että väylää toteutuisi vain 1,2 kilometriä, eli ei varsinaiseen kylään saakka.

Alajärven valtuustossa ja poliittisessa keskustelussa Koskenvarren kevytväylä on puhuttanut. Syyskuussa 2020 Sari Palmu varoitti (Järviseutu 2.9): ”Ettei nyt vaan astuta miinaan ja menetetä rahoja. Eli missään nimessä hanketta ei torpata.”

Jo vuonna 2017 joulukuussa Ilkka-lehti uutisoi Alajärven tieasioita. Silloin iloittiin kansanedustaja Reijo Hongiston aloitteiden läpimenoa: ”Koskenvarrentien kevyen liikenteen väylän rakentamiseen rahaa tuli 600 000 euroa. Koskelan ja Koivumäen kylät Alajärvellä yhdistävän paikallistien perusparannukseen myönnettiin 300 000 euroa.”

Nyt Koskenvarren kevyen liikenteen väylän suunnitelma on nähtävillä. Traficomin hyväksynnän jälkeen suunnitelman avulla voi hakea myös lisäeuroja, jotta suunnitelma toteutuisi Väärämäentielle saakka. Tällöin turvallinen reitti johtaisi myös suositulle ja ainutlaatuiselle Lohijoen luonnonmaisema-alueelle.

Mutta ennen kaikkea kysymys on erityisesti siitä, ettei yksikään pyöräilevä koululainen joutuisi onnettomuuteen ennen kuin turvallinen väylä on suunnitellusti valmis. Erityisen murheellinen on Reipakan sillan kohta. Voi kysyä, kuka haluaisi laittaa lapsensa tälle sillalle yhtä aikaa autojen kanssa.

SARI HEINILÄ

Lisää aiheesta