Muistiviikko ja kokkauskurssi

Runsas liikunta, parempi ruokavalio ja aivojumppaa, vaikkapa ristisanatehtäviä ja kielten opiskelua. Kalaa, mustikoita, vihanneksia, kauraa ja ruisleipää. Monityydyttämätöntä öljyä, kuten oliivi- tai rapsiöljyä. Suolan ja sokerin liikakäytön tarkkailua ja D- ja B12 -vitamiinin saannin varmistamista. Siinä listaa, joka nostettiin esille Alajärveltä syntyisin olevan geriatrian professori Mia Kivipellon haastattelussa Ilta-sanomissa jokin aika sitten.

Haastattelu liittyi Kivipellon johtamaan suomalais-ruotsalaiseen Finger-tutkimukseen, joka on maailman ensimmäinen ja suurin selvitys elämäntapojen ja muistihäiriöiden yhteyksistä. Fingerin tutkimustulokset ovat kiinnostaneet joka puolella maailmaa, esimerkiksi Yhdysvalloissa, Kiinassa, Singaporessa ja Britanniassa.

Kivipellon listaus on ajankohtainen juuri nyt, sillä Maailman Alzheimer-päivänä 21.9. alkaa myös Muistiviikko.

Kansanterveys-, potilas- ja omaisjärjestö Muistiliitto on perustettu vuonna 1988 ja Muistiviikko on liiton ja sen jäsenyhdistysten tärkein toimintaviikko. Se muistuttaa joka vuosi siitä, että ympärillämme on sairastuneita ja hänen läheisiään, jotka tarvitsevat tukea, apua ja ymmärrystä.

Artikkelissa Kivipellon rohkaiseva muistutus on, että muistihäiriöiden kokonaiskuvan ei tarvitse olla pelkästään kohtalonomainen, vaan siihen pystyy vaikuttamaan itse. Muistisairaudet johtavat usein omaishoitotilanteeseen, jolloin apua ja tukea voi kysyä Järviseudun Omaishoitajat ry:ltä. Uusia ideoita arkeen voi saada esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ry:n järjestämältä kolmi-iltaiselta Seniorin eväät -ruoanvalmistuskurssilta 22. lokakuuta.