Järviseudun Pyöräilyseura ylläpitää Alajärvellä maastopyöräilyyn tarkoitettua talvireittiä, jonka pituus on noin 11 kilometriä.
Kesäisin poljettavaa metsätaivalta on 18 kilometriä.
Kyseisellä reitillä on jo useampana kesänä järjestetty Alajärvi mtb -kisa. Mtb on kansainvälinen lyhenne maastopyöräilyä tarkoittavasta mountain biking -sanasta.
Kesäreitin varrella, entisen Tupasaaren kaatopaikan päällä, mutkittelee noin kolmen kilometrin mittainen maastopyöräilyrata. Sitä ei pidetä talvella auki.
Fillarikoulua lapsille
Järviseudun Pyöräilyseura on perustettu vuonna 2020.
Maastopyöräilyreitti syntyi seuran puheenjohtajan Veijo Peltomäen mukaan pikkuhiljaa jo vuosia ennen seuran perustamista.
Nyt merkittyä reittiä pidetään talviajokunnossa kolmatta talvea.
Vireästi toimiva seura järjestää tulevanakin kesänä fillarikoulua alakouluikäisille lapsille.
– Siellä harjoitellaan pyörän hallintaa, kuten tasapainoa ja jarruttamista. Opittuja taitoja treenataan sitten maastoretkillä, Peltomäki kertoo.
Seura on ostanut saamiensa avustusten turvin viisi bmx-pyörää (bicycle motocross, pyöräkrossi), joita seuran jäsenet voivat lainata ja ajella niillä kauppakeskuksen pump track -radalla.
Järviseudun Pyöräilyseuralla on myös kaksi junioreiden maastopyörää, joita lajista kiinnostunut juniori voi testata, kunhan saa kaverikseen jonkun seuran aikuisen.

Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Koko perheen harrastus
Veijo Peltomäki on harrastanut maastopyöräilyä kymmenen vuotta.
Laji on sopiva kiireiselle perheenisälle, koska se ei ole sidottu kellonaikoihin. Peltomäen kuusihenkisessä perheessä kaikilla on maastopyörät.
– Ne otetaan mukaan kesälomareissuillekin.
Kuluva talvi on ollut harrastajille suotuisa, sillä lumentulo on ollut maltillista ja reitti on saatu pidettyä hyvin auki.
Peltomäki ja maastopyöräilykilpailuja Järviseudun Pyöräilyseuran väreissä ahkerasti kiertävä Tatu Mariapori ajavat sekä kesä- että talvimaastoissa samalla pyörällä.
Talvisin miesten pyörissä on nastat, vaikka esimerkiksi tänä talvena niitä ilmankin olisi pärjännyt hyvin.
– Nastarengas on vähän raskaampi ajaa, Mariapori sanoo.
Miehet korostavat, että talviseen maastopyöräilyyn käy mainiosti tavallinen maastopyörä, toinen vaihtoehto on niin sanottu läskipyörä, fat bike.
Talvella pyöräily auratulla, kovapohjaisella reitillä on varsin tasaista, mutta kesällä vastassa ovat puiden juuret, kannot ja kivikot.
– Silloin pyörän ominaisuudet tulevat esille, Mariapori sanoo.
Pyörät otetaan mukaan kesälomareissuillekinVeijo Peltomäki

Kaikki turha on karsittu
Kesällä pyörien jousitus onkin kovilla, etenkin jos maasto on haastavaa. Mariaporin ja Peltomäen pyörät ovat täysjoustopyöriä, eli niissä on jousitettu sekä etuhaarukka että pyörän takaosa.
Pyöristä on karsittu kaikki turha paino pois.
– Kaikki, mikä heiluu, jää kuitenkin metsään, Peltomäki toteaa.
Esimerkiksi rapakaaria menopeleissä ei ole.
Mariaporin mukaan vauhdikkaaseen lajiin kuuluu se, että jokaista rapapiskoa ei väistetä.
Peltomäki osti nykyisen maastopyöränsä runkona ja alan ammattilaisena rakensi siitä itselleen sopivan.
Mariapori muistelee, että hänen ensimmäinen maastopyöränsä oli käytetty ja maksoi 250 euroa. Nyt molemmilla miehillä on menossa kolmas pyörä.
He korostavat, että lajia aloittaessa ei tarvita tuhansien eurojen hintaista ajokkia.
Maastopyöräilyn harrastusmahdollisuudet Alajärvellä ovat erinomaiset.
Esimerkiksi Paalijärven patikkareittiä Peltomäki kuvaa pyöräilijälle haastavaksi mutta loistavaksi.
Hyvää pyöräilymaastoa on myös Kalliojärvellä ja Lehtimäen Valkealammella.
– Uusia reittejä on tulossa, kunhan saadaan luvitukset kuntoon, Peltomäki kertoo.