Japo sulkee Euronics-myymälän vuoden 2023 loppuun mennessä. Japon toimitusjohtaja Toni Harjula kertoi asiasta maanantaina kello 10 alkaneessa tiedotustilaisuudessa.
Samalla suljetaan Töysässä oleva IT-alan myymälä.
– Päätös on ikävä. Verkkokaupat on valtava voima ja suuretkin toimijat kipuilevat kivijalkamyymälöiden kanssa. Toiminnan on oltava kannattavaa, vaikka olemmekin osuuskunta, sanoi hallituksen puheenjohtaja Taavi Kivipelto.
Henkilöstölle oli kerrottu asiasta aiemmin maanantaiaamuna. Henkilöstövaikutuksia kivijalkamyymälän lakkauttamisella on enintään viidelle. Myös huoltotoiminta lakkaa. Japo tytäryhtiöineen työllistää tällä hetkellä 30 henkilöä.
Harjula kertoi yhdessä Kivipellon kanssa, ettei tällaisia päätöksiä tehdä pienin perustein.
– Olisi haluttu palvella alueen asukkaita tälläkin tavalla jatkossa. Toiminnan on oltava kuitenkin kannattavaa.
Japon liikevaihto on ollut kaikkinensa viime vuonna noin 2,5 miljoonaa euroa.
– Jos ajatellaan tytäryhtiöitä, Alajärven ja Töysän myymälöiden ja huollon osuus liikevaihdosta on ollut noin 800 000 euroa. Suurin osa yrityksen tulosta on tullut ohjelmistoista ja yritysmyynnistä. Nämä ovat olleet käyntikortteja meidän yritykseen ja tukitoimintaan, Harjula tiivisti.
Harjula painottaa, että yritys haluaa toimia avoimesti ja siksi tiedottaa myös tästä ikävästä asiasta näin avoimesti.
– Olemme aina tiedottaneet muutoksista hyvissä ajoin. Se on meillä tapana. Meidän on kuitenkin elettävä visiomme mukaisesti tässäkin asiassa, Harjula totesi.

Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Yritysmyynti yhä vahvempi osa strategiaa
Aiemmin tiedotustilaisuudessa oli käyty läpi yrityksen ydinliiketoimintoja monelta kantilta. Harjula oli kerrannut Japon strategiaa, jossa oli painotettu yrityksen toiminta-alueena Etelä-Pohjanmaata entisen Järviseudun sijasta.
Valokuituverkko onkin viime vuosina laajentunut voimakkaasti esimerkiksi Kauhavalla ja Lapualla. Myös yritysasiakkaiden listalla oli useita maakunnallisia ja valtakunnallisia yhtiöitä.
Yrityksen strategiassa painotetaan nyt yhä vahvemmin juuri yritysmyyntiä.
– Sellaiset yritykset ovat harvassa koko maakunnassa, jotka pystyvät tuottamaan yritykselle palvelut aina nettiyhteydestä vaikkapa tuotannonohjausjärjestelmään, Harjula kehaisi.
Tämä voimakas valokuituverkon laajentaminen on osa Alajärven Puhelinosuuskunnan toimintaa. Japo-brändin alla on kuitenkin myös muuta yritystoimintaa. Euronics on toiminut osana Japo-Palvelut tytäryhtiötä.
– Tytäryhtiössä liiketoimintaa fokusoidaan yhä selvemmin siihen isoon kokonaisuuteen, missä me toimitaan Japo-brändinä, Harjula toteaa.
Kivipelto ja Harjula huomauttivat, että yrityksen toiminnassa keskeistä on ollut se, että "syvällä maaseudulla ei toimita samoilla ehdoilla kuin isoissa kaupungeissa." Valokuituverkkokin on laajentunut noin 100 kilometrin säteellä Alajärveltä käsin. Se on sellainen matka, missä kohtuullisen nopeasti päästään asiakkaan tueksi jos tarve vaatii.
Toisaalta ei olla haluttu laajentua alueille, joissa on jo paikallinen tai alueellinen valokuidun tarjoaja.
– Se, miksi ylipäänsä aikoinaan lähdettiin osaksi elektroniikkamyyntiä, oli se, että ajateltiin, että tietokone on se merkittävä käyttöliittymä. Ajateltiin, että netti-tv:n ja tietokoneiden myynti olisi osa ydintoimintaa, mutta valitettavasti maailma on muuttunut.
Kodinkoneiden ja kodinelektroniikan myynti tuli osaksi yhtiön toimintaa vuonna 2010. Liike toimi aluksi Tekniset-nimellä ja muutaman vuoden ajan Euronics-nimellä.
Ovi ei sulkeudu kokonaan.
– Yritysmyynti jatkaa Kauppakadulla, mutta kuluttajamyynti lakkaa. Ehkä palaamme siihen palvelupisteajatukseen, että tiloissa olisi mahdollisuus asioida meidän tuotteidemme osalta, Harjula pohtii.